پروفایل رنگ و مدیریت رنگ ها در سابلیمیشن یا Color Profiles

 پروفایل رنگ و مدیریت رنگ ها در سابلیمیشن یا Color Profiles

پروفایل رنگ و مدیریت رنگ ها در سابلیمیشن یا Color Profiles

آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است که تصویر در مانیتور شما با تصویری که بر روی کاغذ چاپ می کنید یکسان نیست یا تصویری که مثلا بر روی یک لیوان چاپ می کنید با تصویری که مشتری از شما می خواهد کمی یا کاملا متفاوت است , اینها عموما مشکلاتی هستند که در صنعت چاپ سابلیمیشن هر روزه مشاهده می شوند یا حداقل من و شما یک بار به آن دچار شده ایم. دقیقا اینجا جایی است که کمی دانش علوم رنگ ها و هنر چاپ رنگ هایی که توقع دارید بر روی کاغذ یا لیوان شما چاپ شوند بکار شما می آید. در متن های پایین سعی شده که بطور خلاصه اطلاعات کافی در اختیار شما شما قرار گیرد.هچنین در صورت نیاز می توانید به تلگرام ما پیام داده و چارت رنگی در تصویر را با کیفیت بالاتر دریافت کنید لینک تلگرام در وب سایت موجود می باشد.

رنگ ها در مانیتور در مقایسه با چاپ در پرینتر

اگرچه خیلی فوق العاده می شد که تطبیق رنگ ها در مانیتور با رنگ های چاپ شده روی کاغذ ممکن می شد اما این امر ممکن نیست چرا که مانیتور و پرینتر از دو سیستم رنگی متفاوت برای نمایش و چاپ رنگ ها استفاده می کنند. می دانیم که مانیتورها و نمایشگرها از سیستم رنگ های RGB برای نمایش رنگ ها استفاده می کنند و با اینکه ترکیب این سه رنگ قرمز , سبز و آبی طیف وسیعی از رنگ ها قابل نمایش است اما نمایشگرها تعداد محدودی از رنگ ها ی قابل مشاهده با چشم ما را نمایش می دهند. نمایشگرها با انتشار نور رنگ ها را نمایش می دهند , اما محصولات چاپ شده با استفاده از طول موج های خاص , نور را جذب یا منعکس می کنند و رنگ ها به چشم ما قابل مشاهده می شوند. در محصولات چاپ شده رنگ دانه های رنگ فیروزه ای , سرخابی و زرد بعنوان فیلتر عمل می کنند و درجات مختلفی از رنگ قرمز , سبز و آبی را از نور سفید کم می کنند تا رنگ ها با چشم ما قابل مشاهده شوند. چاپگرها همانند نمایشگرها طیف محدودی از رنگ های قابل مشاهده با چشم انسان را تولید می کنند و این طیف رنگی در چاپگرها با طیف رنگی در مانیتور ها یکسان نیست.

خلاصه مطلب اینکه تصویری که در مانیتور می بینید با تصویری که بر روی کاغذ چاپ می شود هیچگاه یکسان نخواهد بود. نکته دیگر اینکه در نظر داشته باشید رنگ ها در تصاویر برای چاپ توسط پرینتر می بایست از سیستم RGB در صفحه نمایشگر به سیستم CMYK تبدلیل شوند , از همه این نکات بدتر اینکه حتی رنگ تصاویر در مانیتور من با مانیتور شما کاملا فرق می کند این تفاوت رنگ در نمایشگرها بدیهی است که تاثیر قابل توجه ای در تفاوت رنگ ها دارد. خوب در اینجا یک مقدار ترسناک شد اما بخاطر داشته باشید رنگ هایی که با پرینتر بر روی کاغذ چاپ می شود کاملا وابسته به color system شما است و حتی به مدل پرینتر شما بستگی دارد و ارتباطی با رنگ ها در نمایشگر شما ندارد.تصحیح رنگ ها هنر تنظیم تفاوت در این رنگ هاست. یکی از عوامل تاثیر گذار در کیفیت چاپ در این بحث انتخاب نوع پرینتر و نوع جوهر مصرفی شماست که کمک شایانی به چاپ رنگ های دلخواه شما می کند.

بطور کلی برای مدیریت رنگ ها در چاپ سابلیمیشن سه مدل نرم افزاری وجود دارد که پروفایل رنگ ICC Profiles , درایور مخصوص پرینتر Custom Printer Drivers و پردازنده رنگ رستر Raster Image Processor را شامل می شود.اگرچه این سه مورد شبیه به هم هستند اما تفاوت های مهمی با هم دارند که به اختصار توضیح داده خواهد شد.

کنسرسیوم بین المللی رنگ ICC Profiles

ICC Profile یا مجمع رنگ بین المللی یک دسته از اطلاعات و DATA ها است و نقش تطبیق کننده رنگ ها را ایفا می کند , بعنوان مثال زمانی که رنگ ها بر روی صفحه نمایشگر نمایش داده می شوند این پروفایل تضمین می کند که رنگ ها بطور مداوم و صحیح بر روی کاغذ چاپ شوند و در اصل رابط بین رنگ های نمایش داده شده در مانیتور و رنگ های خروجی در پرینتر شما می باشد و رنگ ها را تغییر نمی دهد تنها تلاش می کند رنگ های در مانیتور با رنگ ها بر روی کاغذ تا حدودی یکسان چاپ شوند. برای استفاده از این پروفایل رنگ شما می بایست از نرم افزارهای سازگار با این سیستم یعنی فوتوشاپ یا کرل استفاده کنید و تنها کافیست در فوتوشاپ گزینه no color adjustment را فعال و پروفایل رنگ را نصب کنید.

برای استفاده از پروفایل مورد نظر در ابتدا بر روی آن کلیک کنید و گزینه نصب را بزنید که پروفایل در رایانه شما نصب شود. در مرحله بعد در فوتوشاپ بر روی گزینه View->ProofSetup->Custom کلیک کنید در صفحه Customize Proof condition که باز شده است گزینه device to simulate پروفایل نصب شده خود را انتخاب کنید و ok را کلیک کنید . برای مشاهده تاثیر پروفایل بر روی عکس شما دوباره بر روی گزینه View->ProofColors کلیک کنید با تیک زدن این گزینه تاثیر این پروفایل بر روی عکس شما مشخص می شود و با برداشتن تیک تاثیر پروفایل از عکس شما حذف می شود. در نظر داشته باشید شرکت های تولید رنگ , شرکت های تولید کاغذ و شرکت های سازنده پرینتر کالر پروفایل های مختص خود را دارند و شما می بایست بسته به برند رنگ مصرفی و مدل پرینتر کالر پروفایل مورد نظر خود را پیدا کنید.

درایور پرینتر سفارشی Custom Driver Printer

برندهای ها و مدل های مختلف پرینتر بهمراه یک درایور به شما ارائه می شوند و این درایورها در اصل برنامه هایی هستند که شامل سیستم تصحیح رنگ تعبیه شده در بخش کنترل پرینتر شما هستند. برتری درایورهای پرینتر نسبت به ICC Profile این است که تصحیح رنگ در درون درایور پرینتر صورت می گیرد . بعنوان مثال در پرینتر اپسون مدل 1430 پروفایل رنگ مختص رنگ اپسون و کاغذ مات اپسون یا کاغذ گلاسه اپون طبق عکس زیر است.

RIP پردازنده تصویر رستر

کاربران حرفه ای (بعنوان مثال کارخانه ها چاپ پارچه) از نرم افزارهای RIP خاص که در برگیرنده پروفایل های تصحیح رنگ هستند جهت مدیریت رنگ ها استفاده می کنند. تصحیح رنگ در این روش بدینگونه است که تصویر با استفاده از نرم افزار تبدیل به نقط های منفرد individual dots می شود و این تصاویر نقطه ای شده به پرینتر ارسال می شود.شرکت های مختلف بسته به مدل پرینتر خود نرم افزار RIP اختصاصی خود را دارند.

ساخت پروفایل رنگ اختصاصی در سابلیمیشن با استفاده چارت رنگی

جدول یا چارت رنگی که برای شما تهیه شده است را پس از اطمینان از اماده بودن پرینتر و تمیز بودن هد پرینتر بر روی کاغذ چاپ می کنید و بعدا کاغذ چاپ شده را بر روی پارچه سفید اسپان پرس می کنید.کافیست یک کپی از جدول رنگ در کامپیوتر خود و یک تکه پارچه چاپ شده با این جدول رنگ را در کنار خود داشته باشید و زمانی که مشتری به شما مثلا سفارش لوگو نارنجی همراه بام ملی را می دهد نزدیک ترین رنگ (کد رنگ نوشته شده زیر هر رنگ) به این لوگو را در جدول چاپ شده بر روی پارچه اسپان انتخاب کنید و این لوگو را در فوتوشاپ به این رنگ در بیاورید. در نظر داشته باشید چاپ یک تصویر یکسان با استفاده از برند های مختلف رنگ سابلیمیشن , مدل های مختلف پرینتر , کاغذ های مختلف , بر روی اجناس مختلف سابلیمیشن یکسان در نمی آید.

پروفایل رنگ با استفاده از اسکنر کالر مانگی

جهت ساخت پروفایل رنگ اختصاصی با استفاده از اسکنر و نرم افزار کالر مانکی ,ابتدا یک چارت رنگی توسط نرم افزار به شما داده می شود و این چارت رنگی می بایست بر روی کاغذ سابلیمیشنی که قصد استفاده از آن را دارید چاپ شود , در نظر داشته باشید که این پروفایل رنگ که توسط اسکنر کالر مانکی تهیه می شود بر حسب کاغذ سابلیمیشن , جوهر سابلیمیشن و مدل پرینتر شما تهیه و ساخته می شود. بعنوان مثال اگر امروز این پروفایل رنگ را با جوهر برند اینکتک + کاغذ سابلیمیشن آلمانی و پرینتر L805 می سازید , پروفایل ساخته شده هیچ تطابقی با پرینتر L1800 نخواهد داشت, یا اگر جوهر خود را به جوهر وکس تغییر دهید این پروفایل با جوهر وکس سازگار نخواهد بود و رنگ ها را بطور دقیق شناسایی و چاپ نخواهد کرد.

در ادامه پس از چاپ چارت رنگی بر روی کاغذ خود , می بایست چارت رنگی چاپ شده بر روی کاغذ را بر روی یک پارچه سفید پرس و انتقال دهید (چاپ کنید). در مرحله بعد پارچه چاپ شده با استفاده از دستگاه اسکنر کالر مانکی می بایست اسکن شود و پس از اسکن شد تک به تک رنگ های چاپ شده بر روی کاغذ, نرم افزار کالر مانکی پروفایل اختصاصی شما را پس از انجام پردازش می سازد و این پروفایل ساخته شده می بایست در ویندوز یا نرم افزار طراحی شما بارگذاری شود. دقت داشته باشید که شرایط آب و هوایی , میزان رطوبت هوا , میزان کهنه یا نو بودن جوهر سابلیمیشن شما موثر در پروفایل ساخته شده می باشد , بعنوان مثال اگر امروز این پروفایل رنگ , رنگ قرمز را بخوبی ایجاد می کند ممکن است در 6 ماه آینده در اثر کهنه شدن جوهر و از دست رفتن رطوبت جوهر رنگ قرمز بخوبی روز اولی که پروفایل رنگ را ساختید نباشد.